Na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych panuje zacięta konkurencja. Dlatego też niezwykle istotny stał się marketing, który skutecznie przyciągnie klienta. Sprawdźmy, w jaki sposób z klientem komunikują się firmy ubezpieczeniowe i porównywarki OC.
W jaki sposób przekonać klienta do przygotowanej oferty? Podstawą marketingu przez lata (jeśli nie przez wieki!) było wychwalanie zalet proponowanych produktów i usług. Okazało się jednak, że większość klientów nie działa do końca racjonalne. Ich decyzje zakupowe nie wynikają jedynie z chłodnej kalkulacji. Obok racjonalnych przemyśleń, klienci kierują się również między innymi nastrojem emocjonalnym czy mniej lub bardziej świadomymi skojarzeniami. Skuteczna komunikacja marketingowa musi uwzględnić te mniej racjonalne zachowania klientów. Przyjrzyjmy się, jak z tym zadaniem radzą sobie reklamy usług ubezpieczeniowych.
(źródło: youtube.com)
Oszczędność jako podstawowa zaleta
Zarówno w reklamach towarzystw ubezpieczeniowych, jak i porównywarek ubezpieczeń OC pojawia się wątek oszczędności. Filmy reklamowe TU przekonują, że decydując się na danego ubezpieczyciela wybieramy tańszą ofertę ubezpieczeniową. Z kolei spoty porównywarek sugerują, że przed wyborem konkretnej, oferty należy porównać ze sobą ceny OC, które proponują różne firmy. Tak więc dzięki porównaniu możemy odnaleźć najtańsze OC.
W przypadku reklam darmowych porównywarek OC istotna okazuje się również oszczędność czasu. Porównanie ma bowiem pomóc w szybszym rozeznaniu się w rynku ubezpieczeniowym. Więcej na temat komunikacji marketingowej stosowanej przez porównywarki ubezpieczeń znajdziesz w artykule pod tytułem “Reklamy porównywarek OC. 3 firmy szukają kierowców w TV”.
Dobrze skojarzone OC
Spoty reklamowe nie tylko podkreślają własności reklamowanego produktu. Reklamy usług ubezpieczeniowych próbują równocześnie skojarzyć proponowaną ofertę z określonymi ideami, wartościami, emocjami czy doznaniami. W ten sposób powstaje otoczka, której celem jest przyciągnięcie potencjalnego klienta. Klienta, który – jak już wspomniano – nie zawsze działa w pełni racjonalnie i bywa skłonny do podejmowania decyzji pod wpływem, niekiedy nieuświadomionych, skojarzeń.
Oszczędność pieniędzy oraz czasu to oczywiście nie jedyne skojarzenia budowane wokół ubezpieczeń samochodowych. W poszczególnych reklamach pojawiają się odniesienia między innymi do bezpieczeństwa (np. Link4, Generali, PZU), eksperckości (np. Generali, CUK, Mubi) czy zaufania (np. Link4).
Ubezpieczenie z przymrużeniem oka
Kluczowym elementem komunikacji marketingowej bywa humor. Dzięki niemu reklamy wyróżniają się na tle konkurencji. Przykładem bohatera, który budzi pozytywne emocje jest animowany kierowca z reklamy porównywarki ubezpieczeń Mubi.pl. Kreskówkowa postać ma długą brodę i włosy na rękach, ubrana jest zaś w koszulę z podwiniętymi rękawami. Dzięki takiemu wyglądowi przypomina zwyczajnego kierowcę, z którym może utożsamić się odbiorca filmu. Jednocześnie bohater spotu wywołuje uśmiech na twarzy.
O krok dalej poszły reklamy Rankomatu, w których zobaczyć można, granego przez Stanisława Stankiewicza, pana Janusza. Efekt humorystyczny wywołany jest poprzez wykorzystanie elementów stereotypu polskiego mężczyzny. Pan Janusz ma specyficzny wygląd – nosi długie włosy przy jednoczesnych śladach łysiny. Ponadto cechuje go specyficzny styl bycia wyrażony chociażby przez swoją początkową nieufność wobec reklamowanej porównywarki OC.
(źródło: youtube.com)
Z kolei w reklamach TERAZ – autocasco na godziny od Avivy – śmieszą ukazane scenki rodzajowe. Bohater jednego ze spotów waha się przed wypowiedzeniem sakramentalnego “tak” podczas ceremonii ślubnej. Czym wywołuje konsternację ze strony panny młodej i kapłana. W kolejnym filmie reklamowym wędkarz i ryba zamieniają się rolami. Samochód wędkarza zostaje zatopiony przez wodne stworzenie. Z kolei w innym spocie widzimy mało rezolutną młodą dziewczynę, która pożycza samochód od ojca. Jej starania, aby zadbać o auto rodzica wyglądają niezdarnie, a przez to komicznie.
Ubezpieczona gwiazda
Sposobem na przyciągnięcie uwagi klienta oraz zbudowanie pozytywnych skojarzeń z reklamowanym produktem jest ukazanie w reklamie znanej osobistości. Medialne gwiazdy pojawiały się również w spotach reklamowych ubezpieczycieli. Tak więc w reklamie Axy ciężary podnosił strongman i zawodnik MMA Mariusz Pudzianowski, w spocie Generali występował były skoczek narciarski, a następnie kierowca rajdowy Adam Małysz, filmie reklamującym Liberty Direct eksperta grał dziennikarz Mariusz Max Kolonko, zaś Mubi poleca Krzysztof Hołowczyc. Wybór postaci nie wydaje się przypadkowy: Małysz i Hołowczyc to w końcu kierowcy, zaś Kolonko mógł podkreślać amerykańskość firmy ubezpieczeniowej.
Brak komentarzy